Jak rozpoznać samochód po wypadku? Porady dla kupujących.
Kupując używany samochód, warto sprawdzić, czy nie brał udziału w wypadku. Oto kilka kluczowych wskazówek:
1. Sprawdzenie dokumentacji i historii pojazdu
Raport VIN – sprawdź numer VIN w bazach (np. HistoriaPojazdu.gov.pl, AutoDNA, Carfax), aby zobaczyć historię napraw i szkód.
Książka serwisowa – zwróć uwagę na przerwy w historii serwisowej.
Zbieżność dokumentów – porównaj dane z dowodu rejestracyjnego, VIN i tabliczki znamionowej.
2. Kontrola wizualna karoserii
Nierówne szczeliny między elementami – mogą świadczyć o naprawach blacharskich.
Różnice w odcieniach lakieru – sprawdź samochód w dobrym świetle. Różnice mogą wskazywać na malowanie po naprawie.
Widoczne ślady szpachli – użyj miernika grubości lakieru (norma to 80-150 µm, powyżej 200 µm sugeruje naprawy).
Spawy i ślady napraw blacharskich – zajrzyj do bagażnika i komory silnika, sprawdzając, czy są oryginalne zgrzewy i nitowania.
3. Szyby i reflektory
Data produkcji szyb – każda szyba ma rok i miesiąc produkcji. Jeśli jedna jest nowsza, mogła być wymieniana po kolizji.
Zaparowane reflektory – mogą wskazywać na ich wymianę po wypadku.
4. Sprawdzenie podwozia i zawieszenia
Nierówne elementy podwozia – ślady spawania lub prostowania ramy mogą sugerować poważne uszkodzenia.
Zbieżność kół – jazda próbna powinna ujawnić ściąganie na jedną stronę.
Śruby mocujące błotniki i drzwi – oryginalne są lakierowane, jeśli widać odkręcanie, mogły być wymieniane.
5. Jazda próbna
Skrzypienie i stuki – mogą wskazywać na problemy ze zawieszeniem lub źle złożonym nadwoziem.
Stabilność jazdy – samochód nie powinien ściągać na bok ani „pływać” na drodze.
Pedały i kierownica – sprawdź, czy nie wibrują nadmiernie.
6. Konsultacja z fachowcem
Jeśli masz wątpliwości, warto udać się na oględziny w ASO lub niezależnym warsztacie, gdzie auto zostanie poddane szczegółowej diagnostyce.
Masz na oku konkretny model? Mogę pomóc sprawdzić jego typowe usterki!